U bevindt zich hier: Home > Smartphone

Smartphone

Een smartphone anno 2017 is echt niet meer weg te denken. Instagram, Snapchat, Facebook, WhatsApp, Youtube en games... je wil natuurlijk niks missen! (Hier vind je wat interessante getallen)

Hoe komt het dat je zo vaak op je smartphone kijkt?
Normaal kijk je op je telefoon en als daar een leuk bericht staat dan geeft dat een hele kleine beloning. Dat is leuk. Maakt in je hersenen een belonings-stofje aan. Na verloop van tijd wordt het kijken op je telefoon een automatisme. Als je dan kijkt en er staat geen bericht, maak je toch dat stofje aan en wordt je beloond. Gewoon omdat je verwacht dat het gaat gebeuren. Stel dat je opeens een telefoon hebt waarbij dat soort berichten helemaal niet mogelijk zijn. Het wonderlijke is nu dat het grijpen naar je telefoon toch heel kort die beloning in je hersenen geeft.

Een verslaving of niet?
Officieel is een smartphoneverslaving niet erkend. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzocht in 2015 het sociale mediagebruik onder jongeren. Daaruit bleek dat een op de vijf zichzelf verslaafd noemt. Vooral meisjes vinden het vreselijk als ze ergens niet online kunnen.

Risico's 
Er wordt de laatste jaren steeds meer onderzoek gedaan naar de risico's van overmatig smartphonegebruik. Hieronder zie je er een aantal:

Tips om te minderen

  • Haal zoveel mogelijk functies uit je telefoon 
  • Zet je pushberichten op stil 
  • Leg je telefoon daar waar je 'm niet kunt zien
  • Instaleer de App Usage Counter, die je appgebruik bijhoudt: probeer elke dag minder op de teller te zetten dan de vorige.

Last van slapeloosheid?
Moeite om 's avonds in slaap te komen? Bekijk onderstaande tips eens:

  • Kijk vanaf twee uur voor slaaptijd niet meer naar heldere schermen.
  • Gebruik Nightshift van Apple of een andere app om het licht op je telefoon geel of rood in plaats van blauw te laten kleuren.
  • Zet je telefoon in vliegtuigstand om geen nieuwe berichten te horen.
  • Oefen overdag met het regulier checken van berichten in plaats van als er een nieuw bericht is. Zo conditioneer je jouw geest om je telefoon te negeren.
  • Zoek overdag helder licht op, dat verbetert je slaap 's nachts en het houdt je overdag scherp en vrolijk.

Vragen over je smartphonegebruik? Stel hier je vraag.